دانشگاه علوم پزشکی قم

  • 1388/07/29 - 15:29
  • 125
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

جایگاه ایران در دنیای تجارت محصولات آی تی

طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت متوسط رشد سالیانه صادرات این صنعت طی این سنوات معادل 8/5 درصد بوده است و حجم تجارت جهانی در سال گذشته440 میلیارد دلار و حجم تجارت هند حدود50 میلیارد دلار بود.

در حال حاضر کشورهای آسیایی اولین رتبه در صادرات IT جهان را به خود اختصاص داده اند و کشورهای اروپایی، دومین رتبه را در صادرات IT جهان دارند.کشورهای منطقه آمریکای شمالی سومین نیز رتبه را در اختیار دارند. ایران نیز با صادرات حدود 70 میلیون دلاری نرم افزار در سال گذشته سعی در باز کردن جای خود در میان بزرگان تولید کننده محصولات نرم افزاری است.

در عرصه کنونی دنیای پر شتاب فناوری اطلاعات روند صعودی صادرات جهانی IT در سالهای 1997تا 2007، به عنوان دهه طلایی صنعت و تجارت IT محسوب می شود. طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت متوسط رشد سالیانه صادرات این صنعت طی این سنوات معادل 8/5 درصد بوده است و حجم تجارت جهانی در سال گذشته440 میلیارد دلار و حجم تجارت هند حدود50 میلیارد دلار بود.

در ایران نیز شرکت بی شماری در این عرصه مشغول فعالیت هستند.هم اکنون یکی از اقلام صادراتی ایران نرم افزار است.کشو رهای افغانستان،ازبکستان،امارات،کانادا، آلمان، دومینیکن، مکزیک، تاجیکستان،مالزی و زیمباوه از بازار های هدف شرکت های داخلی برای صادرات نرم افزارهستند.
حوزه نرم افزار در داخل کشور نقاط قوتی دارد که باید بدان توجه جدی داشت. نیروی کارشناسی جوان، هزینه نسبتا پایین نیروی انسانی در ایران، علاقمندی و حمایت دولت از صادرات نرم افزار و خلاقیت و قوه ذهنی خوب ایرانی از جمله نقاط قوت داخلی در حوزه نرم افزار به شمار می رود.

اما در این حوزه شرکت های فعال با تهدیداتی هم مواجه هستند که قدرت های مسلط بربازار بین المللی، وجود رقبای سرسخت، نداشتن الگوی مناسب بومی و بحران اقتصادی جهان را می توان از تهدیدات این بخش دانست.بنابراین شرکت ها نیازمند تدوین سیاست های حمایتی از سوی دولت و ارائه کمک های مادی و معنوی هستند.

هم اکنون فعالان بخش نرم افزار در کشور از مشکلاتی رنج می برند که می توان آنها را با دور اندیشی و تدوین راهبرد های مشخص حذف و یا دامنه خطر پذیری را کاهش داد.
ضعف اطلاع رسانی وتبلیغات جهانی، آشنایی ناکافی با مقررات حقوقی بین‌المللی و کم توجهی به اجرای صحیح قانون کپی رایت در کشور از جمله این مشکلات است.

اما در این بین چه می توان کرد؟ کارشناسان امر به کارگیری سیستم کیفیت و حفظ استانداردهای جهانی ارتقاء سطح توانایی شرکت های نرم افزاری، شناسایی بازارهای منطقه ای و فعالیت در آنها، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات شرکت های ایرانی در سایر کشورها و ایجاد شرکت های مدیریت صادرات (EMC) از طریق تشکیل خوشه های صادراتی و یا پارکهای تکنولوژی را از راهکاری موفقیت برای شرکت های نرم افزاری در جهت توسعه صادرات می دانند.

  • گروه خبری : اخبار آمار و فناوری اطلاعات
  • کد خبر : 1846
کلمات کلیدی