دانشگاه علوم پزشکی قم

  • 1388/05/01 - 11:13
  • 131
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

سیستم خودنابودگر برای اطلاعات شخصی ساخته شد

سیستم جدیدی از سوی محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل طراحی شده است که امکان می دهد ارتباطات دیجیتالی پس از مدت معینی خود را از بین ببرند.

سیستم جدیدی از سوی محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل طراحی شده است که امکان می دهد ارتباطات دیجیتالی پس از مدت معینی خود را از بین ببرند.

به گزارش ایسنا، این فناوری که vanish نام دارد با ایمیل، فیس بوک و پیام های چت ارسال شده در فایرفاکس کار می کند. نمونه اولیه vanish اطلاعات را در شبکه های اشتراک گذاری فایل پاک می کند؛ برای هر پیامی که ارسال می شود vanish کلید سری ایجاد می کند که هرگز به کاربر نشان داده نمی شود و سپس پیام ها با این کلید رمزنگاری می شود.
سپس کلید به ده ها قطعه تقسیم و به صورت تصادفی در رایانه های متعلق به شبکه های نقطه به نقطه پخش می شود و سیستم اشتراک گذاری فایل با پیوستن یا ترک شبکه توسط رایانه ها تغییر می کند که در نتیجه طی مدتی بخش های مختلف کلید برای همیشه غیرقابل دسترس می شود و کافی است که یک بخش از کلید گم شود تا پیام اصلی هرگز از رمز خارج نشود.

در نمونه فعلی vanish رایانه های شبکه ها هر 8ساعت یک بار حافظه خود را پاک می کنند اگرچه گزینه ای در این سیستم وجود دارد که به کاربران امکان می دهد اطلاعات خود را چندین 8ساعت نگه داری کنند.

فناوری vanish اطلاعات را از تمامی وب سایت ها، این باکس ها، اوت باکس ها، سایت های بک آپ (پشتیبان) و رایانه های خانگی بازنیافتنی می کند و حتی ارسال کننده نیز دیگر نمی تواند به آن ها دست یابد. این سیستم به شکل یک ابزار رایگان و کد باز است که با مرورگر فایرفاکس عمل می کند و ارسال کننده و دریافت کننده پیام هر دو باید این ابزار را نصب کنند.

  • گروه خبری : اخبار آمار و فناوری اطلاعات
  • کد خبر : 1715
کلمات کلیدی