يک روانشناس:
بازيهاي رايانهاي موجب ناهنجاريهاي رواني کودکان ميشود
اگرچه برخي از بازيهاي رايانه اي بر اساس سن کودکان طراحي شده اند، اما به طور کلي سنخيت چنداني با روحيه اين گروه ندارند.
بازيهاي رايانهاي موجب بروز ناهنجاريهاي رواني و رفتاري در کودکان ميشود و بايد زمينه لازم براي جلوگيري از گسترش بيرويه اين پديده در خانواده ها فراهم شود.
مرضيه قنبري، در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: کودک نياز به تحرک و تکاپو در اجتماع دارد، حضور کودک در ميان همسالان خود و انجام بازي با يکديگر، موجب پاسخگويي به نياز روحيه تحرک و تنوع طلبي همچنين ايجاد تعادل در رفتارهاي وي ميشود.
وي تعامل، هم صحبتي و حضور در ميان همسالان را نياز هر انسان در هر دوره از زندگي دانست و ابراز کرد: امروزه گسترش زندگي صنعتي و مشغله و دغدغه والدين، مانع شکوفايي روحيه اجتماعي کودکان شده است.
قنبري ضمن انتقاد از اينکه اکثر کودکان امروزي اوقات خود را در تنهايي مي گذرانند، تصريح کرد: سرگرمي کودکان در نشستن پشت کامپيوتر و پرداختن به بازيهاي مختلف و يا گاهي جنجالهاي رايانه اي خلاصه شده است.
اين روانشناس ضمن اشاره به روحيه حساس و آسيب پذير کودک، متذکر شد: اگرچه برخي از بازيهاي رايانه اي بر اساس سن کودکان طراحي شده اند، اما به طور کلي سنخيت چنداني با روحيه اين گروه ندارند.
قنبري هشدار داد: استفاده بيشتر از اين بازي ها به مرور ممکن است آسيب هاي رواني متعددي به کودکان وارد نمايد. از جمله افسردگي و کناره گيري از جمع همسالان، احساس دوري از خانواده و يا رفتارهاي خشونت آميز و نا متعادل ديگر که هر يک به نوبه خود مهم است و بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي حضور والدين در کنار کودکان را در تربيت و رفتار کودک مهم ارزيابي کرد و يادآور شد: بازي کردن کودک با انواع اسباب بازيهاي غير رايانهاي در ساعاتي از روز بسيار بهتر از بازيهاي محرک رايانه اي است. همچنين براي تأمين روحيه جامعه پذيري کودکان نيز مهدکودکها مي تواند محل مناسبي باشد و او را براي ساعاتي در جمع همسالان قرار دهد.
اين روانشناس خاطر نشان کرد: البته در اين خصوص نيز با توجه به ويژگي يادگيري سريع کودک، والدين بايد توجه داشته باشند رفتارهاي ناهنجار و يا بي ادبي برخي همسالان در رفتارهاي کودک نهادينه نگردد.